Tehetséggondozás a nyírbátori református óvodában
„Minden ember tehetséges, és az igazi feladat nem az, hogy kiválogassuk a tehetségeket a többiek közül, hanem hogy segítsük megtalálni mindenkiben azt, hogy ő éppen miben tehetséges”.
A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke, Csermely Péter gondolatát követve már az óvodába lépéstől figyelemmel kísérjük a gyermekek teljesítményét. A Báthory Anna Református Általános Iskola és Óvoda kiemelt feladata a tehetség felismerése és ennek fejlesztése nevelésünkben. Differenciáltan fejlesztjük ovisainkat, az egyéni érdeklődésüknek, a meglévő kompetenciáiknak megfelelő tevékenységeket biztosítjuk számukra. Azt szeretnénk, hogy jó memóriájú, beszédkészségű, ötletgazdag, kíváncsi, kitartó, érdeklődő, önálló, megfelelő önbizalommal rendelkező, és lelkes óvodásaink képességeiknek, kreativitásuknak a maximumát tudják megmutatni. Ehhez fontos a támogató környezet, melyet intézményünk feltétel nélkül biztosít és mindent elkövet azért, hogy mihamarabb megismerjük a hozzánk került gyermekek képességeit, hogy abban fejleszthessük, amelyben a legtehetségesebbek. Éppen ezért csatlakoztunk a Református Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézet Országos Értéktermő Tehetségközpont programjához. Az 5. életévüket betöltött gyermekek egy komplex szűrést követően, javaslatot kapnak arra, hogy melyik tehetségműhelyben tudják leginkább fejleszteni a meglévő kompetenciáikat. Óvodánkban 5 gazdagító csoport működik és pedagógusaink szakmai irányításával fejlesztjük ovisaink személyiségét. Tehetséggondozásunk ének-zene, környezet, matematika, drámajáték, angol és német nyelv, illetve ovi foci területein valósul meg.
Az ének-zene tehetséggondozás során a zenei anyanyelv kialakítása az ének, a hangszeres zene, illetve népzenén keresztül a gyermekjátékok segítségével történik.
A környezet, a matematika tehetséggondozói műhelyben a logikus gondolkodást, a figyelmet, az emlékezetet próbáljuk alapozni a matematika nyelvén, a tapasztalatok alapján alkalmazva az OKOSKOCKA fejlesztő kockajáték család „Számolás” területre vonatkozó feladataival.
A dráma tehetségműhelyben a gyermekek közösen fedezik fel, ismerik meg a körülöttük lévő világot. Az együttes örömök, a sikerélmények nem csak gondolkodásukat, önállóságukat, kommunikációs készségüket fejleszti, hanem formálja, szorosabbá fűzi társas kapcsolataikat is.
Az angol és német nyelv alapjait a pedagógusaink a játékosság és a fokozatosság elvével tanítják. Fontos, hogy felkeltsük ovisaink kíváncsiságát a nyelvek iránt és kialakítsuk tudásvágyukat heti egy alkalommal.
A labda szerelmeseinek is kedvezünk, csatlakoztunk a Magyar Labdarúgó Szövetség Bozsik-foci programjához. Az MLSZ szinte azonos célokat fogalmazott meg intézményünk pedagógiai programjával, hogy a gyermekeket egészséges életmódra neveljük, testi-lelki fejlődésüket, a mindennapos testedzéssel segítsük. A Bozsik-foci programot 2 csoportban valósítjuk meg.
A heti rendszerességgel megtartott tevékenységeken szívesen vesznek részt az ovisok. A differenciált fejlesztéshez használjuk a Digitális Okosjáték Óvodásoknak, ismertebb nevén DIOO-t. A különböző nehézségi fokozatú feladatok megoldása csak akkor lehetséges, ha a gyermek fejlettségi szintje a magasabb fokú feladatok megoldására is képes.